آنالیز و تحلیل وب سایت

تجزیه و تحلیل وب سایت یک گام حیاتی در فرایند اینترنتی می‏باشد. آنالیز سایت، توانایی سایت را در مقایسه با سایتهای مشابه نشان می‏دهد. به عبارت دیگر، موتورهای جستجو برای وب سایتها رتبه‎ها‏یی را در نظر می‏گیرند که براساس رعایت الگوریتم‎ها‏ و پارامترهای مشخص شده ای صورت می‏گیرد.

از این رو سایتها پس از مدتی که شروع به کار می‏کنند نیازمند یک بررسی دقیق از شرایط و موقعیت خود می‏باشند. مدیران وب سایت‎ها‏ با اجرای برخی ابزارهای آنالیز می‏توانند به این مهم دست پیدا کنند.

ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت امکان ارتقا وب سایت را در موتورهای جستجو فراهم می‏ کنند. این کار بواسطه مشخص کردن معایب و خطاهای صفحات وب و همچنین پیش روی نهادن روش‎ها‏ی ارتقا و بهینه سازی صورت می‏گیرد.

bg Home 1024x644 آنالیز و تحلیل وب سایت

تجزیه و تحلیل سایت چگونه انجام می‏شود؟

آنالیز و تحلیل سایت در ۵ بخش انجام می‏شود که عبارتند از بخش های دامنه، ترافیک، صفحات وب، ساختار لینک‎ها‏ و بخش تشخیص. در زیر به بررسی هر یک از این بخش‎ها‏ می‏پردازیم:

۱-بررسی بخش دامنه

در هنگام تجزیه و تحلیل بخش دامنه اطلاعات مهمی از قبیل قدرت دامنه و رتبه جهانی آن بدست می آید. همچنین کمیت و کیفیت لینک، نمایه سازی موتورهای جستجو، راهنمای موتورهای جستجو از قبیل یاهو، زمان و سرعت بارگذاری مطالب و … در اختیار مدیر سایت قرار می‏ گیرد.

۲- آنالیز بخش ترافیک سایت

بخش ترافیک شامل محاسبات ترافیک مختلف در مورد وب سایت از قبیل رتبه دامنه ترافیک، معیارهای سنجش رتبه، برآورد ماهیانه بازدیدکنندگان از صفحات، زمان بارگذاری وب سایت، صفحات پر بازدید و … می‏ باشد.

۳- بررسی بخش صفحه

در بخش صفحه، تمامی اطلاعات مهم مورد تجزیه و تحلیل قرار می‏گیرد. این اطلاعات شامل تعداد لینک‎ها‏، رتبه سایت، کلید واژه‎ها‏، بررسی کامل متن‎ها‏، نمایه سازی موتورهای جستجو، اعتبار سنجی کدهای HTML و اطلاعاتی دیگر از جمله نمایش عنکبوتی سایت، تگها و … می‏باشد.

۴- بخش ساختار لینک

بخش ساختار لینک می‏تواند با یک نمودار، اطلاعاتی را از جریان داخلی سایت بدهد. به عبارت دیگر نمای تفصیلی از پیوند لینک‎ها‏ی صفحات و تعداد و لیست لینک‎ها‏یی که دچار خطا شده اند را مشخص می‏کند.

۵- بررسی بخش تشخیص

بخش تشخیص، اطلاعاتی در رابطه با وضعیت سئوی سایت به دست می‏دهد. این اطلاعات شامل؛ لیستی از خطاهایی که در تجزیه و تحلیل تشخیص داده شده اند، یک لیست از هشدارها و مشکلات جزئی که بر رتبه سایت تاثیر گذار است و مجموعه ای از پیغامهایی که در هنگام تجزیه و تحلیل از سوی مورتوهای جستجو ارسال می‏ شود، می‏باشد. با استفاده از تجزیه و تحلیل بخش تشخیص می‏توان گزارشهای دقیقی در رابطه با سئوی سایت بدست آورده و بهینه سازی وب را تسهیل کرد.

 

ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت

برای آنالیز و تحلیل سایت نیاز به ابزارهایی داریم. در زیر به بیان چند مزیت این ابزارها می‏پردازیم:

تجزیه و تحلیل متا تگ‎ها‏
نشان دادن صفحات پربازدید
بررسی عنواین صفحه و عبارتها
تجزیه و تحلیل عناوین و تگ‎ها‏
بررسی کلمات کلیدی در لینک‎ها‏
بررسی کلمات کلیدی در تصاویر موجود
تجزیه و تحلیل دستورات ربات موتورهای جستجو
تجزیه و تحلیل هدر HTTP در هنگام خروج از سرور وب
اطلاع از اینکه از چه سمتی ترافیک به وب سایت منتقل می‎شود
بررسی URL‎ها‏ی داخلی و خارجی (لینک‎ها‏) بر روی صفحات وب سایت
تجزیه و تحلیل تعداد کلمات کلیدی و ارتباط میان این کلمات با توضیحات متا
آنالیز و تحلیل صفحات نتایج موتورهای جستجو که در اختیار کاربران قرار می‏گیرد.