استراتژی های گسترش کسب و کار در سال ۲۰۲۳

این که کسب‌و‌کار خود را به سطح بعدی ببرید، نه تنها لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است؛ بلکه ضروری نیز هست. با اطمینان می‌توان گفت که به عنوان یک کارآفرین، زمانی که بیزنس کوچک و یا گسترده‌ی خود را آغاز کردید، هدف‌تان ماندن در یک نقطه و درجا زدن نبوده است. گسترش کسب‌و‌کار رویای هر کارآفرین و ورشکستگی، کابوس آن است. اگر شما نیز اندیشه‌ی برداشتن قدم‌های بعدی و یافتن فرصت‌های جدید برای رشد کسب‌و‌کار خود را در سر می‌پرورانید، با ما همراه باشید تا به اتفاق، روش‌های گسترش مشاغل در سال ۲۰۲۳ را بخوانیم.

پنج روش گسترش کسب‌وکار در ۲۰۲۳

گسترش کسب‌و‌کار برای هر کارآفرینی می‌تواند معنایی متفاوت از دیگری داشته باشد. با این حال تنها راه تضمین آینده‌ی کسب‌و‌کار شما، در تصمیم‌هایی نهفته است که امروز برای استراتژی‌های رشد و پیشرفت خود می‌گیرید. افزایش کارایی، شناخت مشتریان، تحقیقات بازار، سرمایه‌گذاری در فن‌آوری و تنوع بخشیدن به محصولات، پنج استراتژی مهم است که در این نوشته به آن‌ها خواهیم پرداخت.

با کاهش ناکارآمدی‌ها، کارایی را افزایش دهید

تلاش‌گری و فعال بودن در ذات هر کارآفرینی است. در واقع اگر سرتان برای انجام کار و فعالیت درد نمی‌کرد؛ شاید هیچ‌وقت قدم در راه کارآفرینی نمی‌گذاشتید. برای این‌که کسب‌و‌کار شما هم هدف‌مند و فعالانه ادامه پیدا کند؛ در اولین قدم باید ناکارآمدی‌ها را از بین ببرید. شما که تاکنون زحمت زیادی برای جایگاه تجاری خود کشیده‌اید، یک بار دیگر، به اتفاق کارمندان خود به گفت‌و‌گو بنشینید و زنجیره‌ی تامین خود را از نو و مو به مو بررسی کنید. ارزشش را دارد که با بررسی دوباره بتوانید راهی برای سرعت بخشیدن به سیستم دریافت و تحویل سفارش پیدا کنید. به علاوه هرگونه ناکارآمدی و عامل اتلاف وقت را تصحیح کنید و یا در صورت لزوم از بین ببرید.

شناخت بیشتری از مشتریان به دست آورید

مشتریانی که تاکنون جذب کرده‌اید، مانند دماسنج کسب‌و‌کار شما هستند. عملکرد سال گذشته‌ی خود را از منظر مشتریان بررسی کنید. به این ترتیب می‌بینید که در چه زمانی و یا در معرفی چه دسته‌ای از محصولاتی، تعداد و سرعت فروش شما بالا رفته و کدام محصولات، فرآیند فروش را آرام‌تر کرده‌اند. پس از بررسی رضایت‌مندی و استقبال مشتریان، یک برنامه‌ی بررسی ماهانه‌ی گزارش‌های فروش تنظیم کنید. با درک بهتر مشتریان می‌توانید در قدم جدید و چه بسا موفقیت‌آمیز، زودتر از شر چیزهایی که به درد کسب‌وکار شما نمی‌خورد، خلاص شوید.

تحقیقات بازار را بیش از پیش جدی بگیرید

تحقیقات بازار و بررسی عرضه و تقاضا، اولین اقدام کارآمدی است که هر کارآفرینی در آغاز فعالیت تجاری خود انجام می‌دهد. از سوی دیگر، به روز نکردن تحقیقات بازار هم از مهم‌ترین دلایلی است که بیزنس‌ها را به سراشیبی ورشکستگی و سقوط، هل می‌دهد.

با این حساب باید به روز کردن اطلاعات خود را در رابطه با نیاز بازار و ترفندهای جدیدی که رقیبان شما به کار می‌برند، جدی بگیرید. شاید برخی از رقیبان با انجام چند ترفند که مطلوب مشتریان است، در حال جذب مشتریان شما هستند. برای ماندن در عرصه‌ی رقابت، شما هم باید خلاق باشید. شاید با ایجاد چند تغییر در روش ارائه‌ی خدمات و کم یا زیاد کردن آیتم‌ها بتوانید تکانی به واحد فروش خود بدهید. هم‌چنین شاید هنوز سرمایه‌ی خود را برای کالاهایی صرف می‌کنید که جایگزین بهتری در بازار پیدا کرده‌اند.

در فن آوری سرمایه گذاری کنید

با سرمایه‌گذاری در فن‌آوری‌های جدید نظیر ماشین‌آلات بهتر، نرم‌افزارهای به‌روز و نوآوری‌های تکنولوژی می‌توانید در آینده نیز هم‌تراز رقیبان خود باقی بمانید. درست است که خرید دستگاه‌ها کم‌هزینه نخواهند بود، اما به یاد داشته باشید که بسیاری از آن‌ها قابل فروش‌اند و سرمایه‌ی مالی، برای فردا و سرمایه‌ای سودآور برای امروز هستند.

به محصولات و خدمات خود تنوع ببخشید

کالاها و خدمات جدید و نوآورانه برای رشد کسب‌و‌کارهای کوچک ضروری است. چراکه بازار به طور دائم، در حال تغییر است و رقبا همیشه به دنبال چیزی برای عرضه به منظور رسیدن به برتری هستند. تنوع بخشیدن به محصولات، مشتریان جدیدی را به سوی برند شما جذب خواهد کرد. در ضمن از تجارت شما در زمان‌های بحرانی که تامین یک کالا سخت می‌شود، محافظت می‌کند.

همان‌طور که به راه‌هایی برای رشد کسب‌و‌کار خود فکر می‌کنید، به یاد داشته باشید که مجبور نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید. شرکت در کمپین‌ها، موجبات آشنایی با همکاران و شرکای جدید برای برند شما را فراهم می‌کند.

منبع: ویرگول، دیجی فای