ویژگی‌های صفحه ارتباط با ما

 

چرا صفحه ارتباط با ما بسیار مهم است؟

صفحه ارتباط با ما یکی از مهم‌ترین صفحاتی است که یک وب سایت باید داشته باشد؛ به‌این‌دلیل که این صفحه، یکی از بهترین روش‌ها برای تعامل مخاطب با کسب‌وکار شماست و اگر بخواهیم آن را به دنیای واقعی تشبیه کنیم، مثل این می‌ماند که یک شخصی وارد مغازه‌ای شود، بخش‌های مختلف آن و محصولات را مشاهده کند و بعدازآن بخواهد از صاحب آن مغازه، اطلاعات تماس را بگیرد تا از این طریق بتواند با آن‌ها در ارتباط باشد.

نداشتن صفحه ارتباط با ما چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

نداشتن صفحه ارتباط با ما چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

اگر شما در وب سایت خود صفحه ارتباط با ما نداشته باشید، کاربران بسیار زیادی را از دست خواهید داد. صفحه تماس با ما راهی برای اعتمادسازی است؛ ازاین‌جهت که مخاطبان قصد دارند بدانند که:

دفتر شما کجاست یا اصلاً دفتری دارید یا خیر؟

اطلاعات تماس و شماره تلفنی از شما موجود است ؟

مشکل مهم در بعضی از صفحات ارتباط با ما این است که اطلاعات تماس؛ یک شماره تلفن همراه است و بدین ترتیب اعتماد کاربر نسبت به آن وب سایت کم می‌شود.
و یا برای مثال، هیچ آدرسی در این صفحه وجود ندارد که  این مفهوم را به مخاطب می‌رساند که هیچ دفتر فیزیکی وجود ندارد! و این موضوع یک امتیاز منفی است.

 در صفحه ارتباط، آدرس دفتر را قرار دهیم یا خیر؟!

در صفحه ارتباط، آدرس دفتر را قرار دهیم یا خیر؟!

یکی از موارد منفی این است که هیچ آدرسی وجود ندارد، درصورتی‌که شما دفتر دارید و لازم است که اطلاعات دفتر را در وب سایت قرار دهید، نه به‌این‌خاطر که کاربرها بخواهند در دفتر شما حضور پیدا کنند؛ بلکه به‌این‌خاطر که این یک راه اعتمادسازی است. مخصوصاً اگر کار شما فروش یک سری محصول فیزیکی است، حتماً باید آدرس دفترتان را قرار دهید که کاربران بتوانند به وب سایت شما که یک هویت مشخص و یک آدرس فیزیکی دارد، اعتماد کنند و این نکته خیلی مهم است.

اگر هم کار شما فروش محصولات دیجیتال است و دفتری هم ندارید، ایرادی ندارد؛ لازم نیست که یک آدرس اشتباه وارد کنید (یا آدرسی که هیچ هویتی پشت آن نباشد) اما لازم است که حتماً اطلاعات تماس را وارد کنید تا کاربر بتواند با شما ارتباط بگیرد .

فرم ارسال پیام داشته باشید!

فرم ارسال پیام داشته باشید!

فرم ارسال پیام یک بخش بسیار مهم در صفحه ارتباط با ما است به‌این‌دلیل که کاربران در بازه‌های زمانی که وارد وب سایت شما می‌شوند، احتمال می‌دهند اگر تماس بگیرند کسی پاسخگو نیست؛ برای مثال اگر ساعت ۱۲ شب وارد وب سایت شما شوند، احتمال اینکه بخواهند با شما تماس بگیرند خیلی کم است و این طبیعی است که شما تلفن را جواب ندهید! و اینکه قطعاً شما پاسخگوی ۲۴ ساعته نیستید.(البته اگر جایی این مورد را قید نکرده باشید)

اعتبار سنجی فرم ارسال پیام!

اعتبار سنجی فرم ارسال پیام!

اگر شما فرم ارسال پیام می‌گذارید، اول‌ازهمه باید مطمئن شوید که این فرم درست کار می‌کند یا خیر؟ چون در بعضی مواقع مشاهده شده که کاربران در لحظۀ ارسال پیام با مشکل روبرو می‌شوند و این یک امتیاز منفی برای وب سایت شما محسوب شود. به‌طور میانگین هر کاربر معمولاً یک یا دو رتبه اقدام به ارسال پیام می‌کند و طبیعتاً اگر با مشکل روبه‌رو شود، از پیام دادن صرف‌نظر می‌کند.

از فیلدهای غیر ضروری در فرم استفاده نکنید

از فیلدهای غیر ضروری در فرم استفاده نکنید

دومین نکته مربوط به این است که گاهاً فیلدهای غیرضروری در فرم استفاده می‌شود و کاربر را مجبور می‌کند که اطلاعات را وارد کند. مثلاً یک فیلد اجباری که به نظر من نباید اجباری باشد، واردکردن شماره تماس کاربر است، چون کاربر شاید اصلاً نخواهد که شماره تماس خود را در وب سایت وارد کند. بهترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که نام و نام خانوادگی کاربر و یک آدرس ایمیل از او داشته باشید، یعنی این دو فیلد، فیلدهایی هستند که واقعاً الزامی‌اند، البته به همراه پیامی که می‌خواهند برای شما ارسال کنند.

دیگر فیلدها را می‌توانید اضافه کنید اما اجباری برای آن قائل نشوید. اگر شرکت شما چند بخش مهم دارد که احتمال می‌دهید به هر بخش پیام‌های متفاوتی ارسال شود، می‌توانید یک فیلدی را اضافه کنید که کاربر بداند به کدام بخش پیام دهد. زمانی هست که سؤال او در حد یک پیشنهاد است که می‌تواند به بخش پیشنهاد‌ها برود و یا مثلاً زمانی هست که می‌خواهد با بخش فنی ارتباط بگیرد و…

اعلان پیام تشکر یا موفقیت در فرم ارسال پیام

اعلان پیام تشکر یا موفقیت در فرم ارسال پیام

سومین نکته اعلان پیام تشکر یا پیام موفقیت است؛ یعنی اگر فرم پرشده و ارسال انجام شد، حتماً یک اعلانی مشاهده شود که صاحب وب سایت پیام را با موفقیت دریافت کرده‌‌است. این نکته شاید خیلی جزئی به نظر برسد اما یک مشکلی که خود من با چندین وب سایت داشته‌ام، این است که وقتی روی ارسال پیام کلیک می‌کنم هیچ اتفاقی نمی‌افتد و درواقع ما نمی‌دانیم که پیام ارسال‌شده است یا نه و این مورد منجر به ارسال چندین مرتبۀ یک پیام و ارسال چندین پیام تکراری برای شما می‌شود.

ایمیل اتوماسیون در فرم ارسال پیام

ایمیل اتوماسیون در فرم ارسال پیام

یک کار حرفه‌ای‌تر این است که بتوانید یک ایمیل به کاربر ارسال کنید که پیام شما را دریافت کرده‌ایم و به‌زودی پاسخگوی شما هستیم.

زمان پاسخگویی را کوتاه کنید!

زمان پاسخگویی را کوتاه کنید!

نکتۀ دیگری که حائز اهمیت است، زمان پاسخگویی شماست؛ خیلی از مواقع کاربران پیام‌های فوری دارند که نیاز است شما در کمتر از ۲۴ ساعت به آن‌ها پاسخ دهید و اگر پاسخ ندهید احتمال اینکه در جواب شما پاسخی ندهند و یا دیگر به وب سایت شما سر نزنند خیلی زیاد است. پس سعی کنید پیام‌ها را به‌طور منظم پاسخگو باشید. می‌توان گفت که یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که وجود دارد این است که صفحه ارتباط با ما در خیلی از وب سایت‌ها موجود است اما کسی پاسخگو نیست!!!

این مورد مثل این می‌ماند که ما وارد مغازه شویم و شماره تماس آن مغازه را بگیریم اما هر وقت که تماس بگیریم هیچ‌کس پاسخگو نباشد… .

 

بازه زمانی برای پاسخ مشخص کنید!

اگر پاسخگویی شما بازه زمانی دارد حتماً این مورد را مشخص کنید (یعنی در صفحه ارتباط حتماً مشخص کنید که چه زمانی پاسخگو هستید. به‌طور مثال اگر پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها پاسخگو نیستید حتماً آن را اعلام کنید.)

از نقشۀ گوگل استفاده کنید!

از نقشۀ گوگل استفاده کنید!

اگر از نظر سئو محلی بخواهیم صفحه ارتباط با ما را بررسی کنیم، حتماً لازم است که شما در گوگل‌مپ اطلاعات تماس، آدرس خود و آدرس وب سایتتان را  وارد کنید و لوکیشن خود را دقیقاً جایی بگذارید که دفترتان در آنجا قرار دارد و تلاش کنید تا گوگل‌مپ، مکان شما را تایید کند. البته ممکن است پروسۀ تاییدکردن گوگل‌مپ کمی طولانی باشد.

یک راه‌حل که می‌توانم برای سریع‌تر به‌نتیجه‌رسیدن و سریع‌تر تاییدشدن آدرستان در گوگل‌مپ به شما معرفی کنم، این است که با چندین اکانت جیمیل برای ثبت آدرس اقدام کنید. در این قسمت نکته این است که این اکانت‌ها باید اکانت‌های معتبری باشند. (از این نظر که اکانت‌های فعال در گوگل‌مپ بوده باشند، برای بخش‌های مختلف کامنت گذاشته باشند، review  نوشته باشند و این می‌تواند در تسریع ثبت مکان جدید به شما کمک کند)

 تاثیر طراحی در صفحه ارتباط با ما

تاثیر طراحی در صفحه ارتباط با ما

نکتۀ واضحی که تابه‌الان به آن اشاره نشد، این است که از لحاظ طراحی باید مد نظر داشت که در صفحه ارتباط خود، طراحی خوب و جذابی داشته باشید و درصورت امکان به صفحه درباره ما لینک دهید. و اگر صفحه پرسش‌های متداول دارید حتماً به آن لینک دهید یا اگر خواستید، می‌توانید یک‌سری پرسش متداول در صفحه ارتباط با ما ارائه کنید که البته خیلی هم رایج نیست. ترجیحاً توصیه می‌شود که یک صفحه پرسش‌های متداول داشته باشید.

کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی

کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی راه‌های ارتباطی شما با مخاطبان‌تان محسوب می‌شوند و لازم است که در صفحه ارتباط شما وجود داشته باشند. مخصوصاً برای پشتیبانی می‌توانید از آیدی تلگرام استفاده کنید.

 

منبع: تپسل، علیرضا ابراهیمیان