چطور به‌راحتی کلمه کلیدی پیدا کنید!


😎چطور کلمه کلیدی مناسب برای تولید محتوا پیدا کنید!

فرض کنید در اینترنت می‌خواهید در مورد چیزی تحقیق کنید، معمولاً گوگل را باز می‌کنید و فقط یک یا چند کلمه می‌نویسید تا چیز ی که می‌خواهید را پیدا کنید؛ مثل “جستجوی کلمه کلیدی”، ” جستجوی کلمه کلیدی ” عبارتی است که برای شما نتایج زیادی پیدا می‌کند و همین عبارت ” جستجوی کلمه کلیدی ” ، کلمه کلیدی نامیده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین قسمت‌های تولید محتوا، پیدا کردن کلمات کلیدی برای ساخت محتواست.

کلمات کلیدی چیزی فراتر از کلمات بوده و درواقع یک ابزار بازاریابی قوی برای شما به حساب می‌آیند. اگر می‌خواهید که وب سایت شما در بین نتایج موتور جستجو دیده شود باید از کلمات کلیدی موردنظر بازدید‌کنندگان احتمالی خود خبر داشته باشید و آن‌ها را به‌درستی انتخاب کنید.

حوزۀ فعالیت ما اینترنت است و قطب‌نمای کسب‌وکار ما در اینترنت کلمه کلیدی نام دارد، کلمه کلیدی مشخص می‌کند که وب سایت ما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند و می‌خواهد به چه چیزی دست پیدا کند. کلمه کلیدی را باید از جایی استخراج کرد که کاربران در آن‌جا کلماتشان را وارد می‌کنند! منظور ما گوگل است.

یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین فعالیت‌ها در امر سئو و بازاریابی موتورهای جستجوگر، تحقیق کلمات کلیدی است. استفاده کردن از یک کلمه کلیدی مناسب، می‌تواند تاثیر زیادی در رتبۀ وب سایت شما داشته باشد. اما برعکس این موضوع هم صادق است یعنی عدم انجام صحیح این کار باعث ضررهای جبران‌ناپذیر می‌شود .

با جستجو کردن کلمات کلیدی می‌توانید آن دسته از بازدیدگنندگانی که محتوای وب سایت شما برایشان مفید و سودمند است را جذب کنید و به‌این‌ترتیب می‌توانید کالا، خدمات و محتوایی را که مردم به دنبال آن هستند، تولید کنید.

 

مسئله این نیست که شما فکر می‌کنید چه چیز یا چه کلمات کلیدی‌ای مهم است، مسئله این است که دریابید؛ مردم و در اصل مخاطبان شما در جستجوی چه مواردی هستند. ابزار جستجوی کلمات کلیدی به شما کمک می‌کنند تا بفهمید مردم در سطح وب به دنبال چه چیز می‌گردند تا صفحات وب سایت خود را نسبت به آن کلمات و عبارات کلیدی، بهینه کنید.

شاید شما از راه‌های مختلفی استفاده کنید تا کلمات کلیدی را به‌دست آورید و شاید هنوز به‌عنوان یک مبتدی می‌خواهید بدانید که از کجا باید شروع کنید تا کلمات کلیدی مناسب را جمع‌آوری کنید. بهتر است بدانید که روزانه بیش از ۶ میلیارد سرچ در گوگل انجام می‌شود و این یعنی شما برای پیدا کردن کلمات کلیدی برای ایجاد محتوای مناسب باید بسیار دقیق عمل کنید تا بتوانید حجم بالایی از ترافیک را روانۀ وب سایت خود کنید.

فرآیند جستجوی کلمات کلیدی به شما داده‌هایی می‌دهد که بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

کاربران در جستجوی چه عباراتی هستند؟

چه تعداد کاربر در جستجوی آن عبارات هستند؟

فرمت اطلاعات دلخواه کاربران در جستجوی هر عبارت چیست؟

مطمئناً شما در ابتدای کار چند کلمه کلیدی را در ذهن خود دارید. این کلمات احتمالاً نام خدمات، محصولات یا موضوعاتی هستند که وب سایت شما در زمینۀ آن‌ها فعالیت دارد. این‌ها کلمات کلیدی فوق‌العاده‌ای برای شروع کار محسوب می‌شوند، پس از همین جا شروع می‌کنیم. ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود را تهیه کنید و در مرحلۀ بعد می‌توانید این کلمات کلیدی را در ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی قرار داده و کلمات کلیدی مشابهی را همراه با تعداد جستجوی آن‌ها مشاهده کنید.

 

راهکارهایی برای تهیه و جستجوی کلمات کلیدی

روش‌ها و ابزارهای مختلفی مانند Google Keyword Planner ، Google Trends  ، KWFinder  ،    Keywordtool.io ، Ahrefs ، Moz Keyword Explorer و چند روش و ابزار دیگر هستند که به ما در این امر کمک می‌کنند.

فهرست زیر تعدادی از روش‌ها و ابزارهایی است که می توانید برای جستجو و آنالیز کلمات کلیدی مورد نیاز خود، از آن‌ها استفاده کنید (این لیست بر اساس درجۀ اهمیت مرتب نشده است و فقط لیستی از ابزارهای پیشنهادی برای جستجوی کلمات کلیدی شماست)

 

راهکارهایی برای جستجوی کلمه کلیدی

پیشنهادات گوگل 

قطعاً تابه‌حال با پیشنهادات گوگل  (google suggest) در زمانیکه در گوگل جستجو می‌کنید، مواجه شده‌اید. این پیشنهادات بر اساس آخرین محاسبات گوگل در مورد جستجوهای کاربران در روزها و حتی ساعات اخیر است. بنابراین استفاده از عبارات پیشنهادی گوگل می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین کلمات کلیدی برای مطالب وب سایت شما باشد. عبارت‌های موردنظر خود را تایپ کرده و پیشنهادات گوگل را به لیست خود اضافه کنید. می‌توانید بعد از کلمه کلیدی مدنظر خود تنها یک حرف از حروف (در جستجوی فارسی و یا انگلیسی) را نیز بزنید. در این صورت پیشنهادهای بیشتری توسط گوگل را منحصر به شروع با آن حرف دریافت می‌کنید.

نکتۀ دیگر که در پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل کمک می‌کند، گزینه‌هایی است که پس از جستجو در پایین صفحه می‌آورد.

 

 Google Keyword Planner

برای استفاده از این ابزار در قدم اول شما باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشید؛ یعنی از تبلیغات گوگل (google ads) استفاده کرده باشید. (که می‌توانید آن را به‌صورت رایگان ایجاد کنید اما برای استفاده از این اکانت باید آن را شارژ نمایید). یکی از محدودیت‌های این ابزار این است که میزان جستجوی کلمه کلیدی موردنظرتان را در موتورهای جستجوی دیگر نمایش نمی‌دهد. این ابزار یکی از ابزارهای خوب و کلیدی برای شروع و ایجاد استراتژی سئو و محتواست. ابزار کیورد پلنر ابزاری است که توسط گوگل ارائه شده است و به شما گروهی از کلمات کلیدی مهم و پُررقابت را نشان می‌دهد. این ابزار کلمات کلیدی را بر اساس مناطق، کشورها و همچنین تاریخ و زمان نشان می‌دهد.

 

 جستجوی کلمات کلیدی با ابزار KWFinder   

این ابزار را می‌توان یکی از بهترین‌ها دانست. علاوه بر میانگین جستجوی کلمه کلیدی در یک ماه گذشته ، میزان Trend و دشواری کلمه کلیدی را نیز می‌توان با این ابزار تحقیق کرد . ابزار KWFinder ، بعد از نمایش میانگین جستجوی کلمه کلیدی، کلمات کلیدی مرتبط را نیز نمایش می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر شما درباره کلمه کلیدی ” وب سایت” از این ابزار استفاده کنید، کلماتی مانند “طراحی وب سایت” و “سئو” را نیز به شما نمایش می‌دهد. تعداد این کلمات کلیدی بسته به پلن شما بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ متغیر است. این ابزار به طور تقریبی میزان جستجوی هر کلمه را به شما اعلام می‌کند. طبق تجربۀ ما، این عددها دقیق نیستند اما نسبتی که بین کلمات کلیدی مشابه وجود دارد، تقریباً درست است. نکتۀ قابل توجه این است که ابزار KWFinder  رایگان نیست!! اما روزی ۲ کلمه کلیدی را به‌صورت رایگان بررسی می‌کند. لازم‌به‌ذکر است که در قسمت انتخاب کشور در این ابزار، نام کشور ایران موجود نیست.

استفاده از ابزار Google Trends   

با استفاده از گوگل ترندز می‌توانید از جذابیت کلمات کلیدی برای کاربران و درواقع میزان  مجبوبیت کلمه کلیدی برای آن‌ها آگاهی پیدا کنید.

در نظر داشته باشید که با استفاده از Google Trends نمی‌توانید میزان جستجو را بررسی کنید بلکه میزان علاقه‌مندی کاربران را متوجه می‌شوید.  بهتر است روی کلماتی که Trend ندارند کار نکنید و وقت خود را روی آن‌ها نگذارید.

 

Semrush 

متأسفانه Semrush کلمات فارسی را پشتیبانی نمی‌کند. اما ابزار خوبی است و می‌توانید از آن برای کلمات کلیدی انگلیسی و یا ایده برای انتخاب کلمات کلیدی فارسی استفاده کنید.

 

Keywordtool.io

Keywordtool.io این امکان را به شما می‌دهد کلمات کلیدی مناسبی را برای وب سایت‌تان انتخاب کنید. کار با این ابزار بسیار ساده است و هیچ محدودیتی در جستجوی کلمات کلیدی برای شما ندارد. فقط محدودیت این ابزار این است که تعداد سرچ کلمات را به شما نمی‌دهد. این ابزار کلمات کلیدی پیشنهادی youtube ، bing  و… را به شما پیشنهاد می‌دهد (کلماتی که در این وب سایت‌ها جستجو می‌شوند).

 

Ahrefs  

Ahrefs  یکی از محبوب‌ترین ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی برای وب سایت است. مطلبی که دربارۀ Ahrefs قابل توجه است، جزئیات ریز آن مخصوصاً دربارۀ کلمات کلیدی است.  Ahrefs از اطلاعات clickstream استفاده می‌کند تا نشان دهد چه تعداد کلیک از موتور جستو داشته‌اید. با بکارگیری این اطلاعات در نمودار‌های دانش، کمک زیادی به ما می‌شود، زیرا نشان می‌دهد برخی کلمات از ترافیک زیادی برخوردارند اما تعداد کلیک آن‌ها از سمت موتور جستجو بسیار کم است. علت این است که افراد می‌توانند پاسخ برخی از سوالات خود را مستقیماً از نتایج جستجو دریافت کنند.

 

Moz Keyword Explorer  

این ابزار اطلاعات بسیار مفیدی مثل priority ، organicو CTR  به شما می‌دهد. البته درصد سختی کلمه کلیدی را هم به شما نشان می دهد اما این درصد سختی در زبان فارسی اصلاً دقیق نیست. کار با این نرم افزار بسیار ساده است و می‌توانید عبارت کلیدی خود را در کادر کلمات کلیدی وارد کنید و جستجو را بزنید. البته این را هم در نظر داشته باشید که این ابزار در تعداد search محدود است.

 

 LongTailPro

LongTailPro  یک نرم‌افزار تحت کلود (ابری) برای تحقیقات و یافتن کلمه کلیدی است. این نرم‌افزار یکی از ابزار‌های تحقیقاتیِ شامل هزینه است که می‌تواند به شما برای جستجوی کلمات کلیدی برای وب سایت‌های خاص و با محصولات اختصاصی کمک کند. با استفاده از ورژن «پلاتینیوم» می‌توانید آنالیزهای دقیق و جزییِ بسیار عالی برای کلمات کلیدی مختلف دریافت کنید. همچنین ابزار بسیار کاربردی جهت تحقیق در خصوص رقیبان دارد که می‌تواند به انتخاب کلمات کلیدی کمک زیادی کند.

با استفاده از ابزارهای بالا می توانید کلمات کلیدی‌تان را انتخاب کنید. البته به‌همراه انتخاب کلمه کلیدی باید تحقیقات کلمات کلیدی را به‌درستی انجام دهید. انتخاب کلمات کلیدی با تحقیق کلمات کلیدی متفاوت است. در انتخاب کلمه کلیدی شما کلمه کلیدی مورد نظرتان را برای وب سایتتان انتخاب می‌کنید اما در تحقیقات کلمات کلیدی با بررسی نیاز کاربر و تحلیل رقیبان و کاربران، پول‌سازترین و مناسب‌ترین کلمات کلیدی را برای وب سایتتان انتخاب می‌کنید.

نکتۀ قابل توجه این است که اکثر این ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی با دریافت هزینه‌های زیاد، آن هم به دلار، کار می‌کنند که حتی اگر با هزینۀ زیاد این ابزار و نرم‌افزارها مشکلی نداشته باشید، پرداخت این هزینه‌ها از ایران دردسرهای زیادی دارد و فقط تعداد کمی از آن‌ها رایگان هستند.

همچنین جستجوی کلمات کلیدی متناسب با هر صنعت در ایران با مشکلاتی مواجه است. اکثر وب سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که برای کلمات کلیدی پیشنهاد می‌شوند، یا با جستجوی کلمات فارسی، داده‌ای در اختیار قرار نمی‌دهند و یا بین گزینه‌های کشور انتخابی (برای پیدا کردن بیشترین کلمات جستجوشده توسط کاربران آن کشور)، ایران جایگاهی ندارد و در لیست کشورها پیدا نمی‌شود، علاوه بر این موارد، در تعداد کلماتی که پیشنهاد می‌دهند؛ محدودیت‌هایی دارند.

اولین ابزار جستجوی کلمه کلیدی ایراین

نکتۀ مهم: اگر شما هم از ابزار و روش‌های پیشنهاد شده در این مقاله برای جستجوی کلمه کلیدی استفاده و مشکلاتی که ذکر شد را تجربه کرده‌اید، نگران نباشید!

 

FirstKeyword

اولین ابزار جستجوی کلمه کلیدیِ ایرانی است که :

۱ – هم براساس زبان مادری ما یعنی فارسی

۲ – هم براساس موقعیت مکانی کشور ما یعنی ایران

۳ – هم با هزینه‌ای بسیار مقرون‌به‌صرفه و اندک

به شما کلمه کلیدی پیشنهاد می‌دهد

 

 در ضمن این پیشنهادها بر اساس آخرین جستجوهای کاربران در گوگل است و فِرست کیوُرد هیچ دخل و تصرفی در آن‌ها ندارد.

 

برای اینکه سریع‌تر بتونید با این نرم‌افزار کاربردیِ ایرانی آشنا بشید

می‌تونید همین الان رایگان امتحانش کنید!