فرقی ندارد که شما دارنده یک دفتر معاملات ملکی هستید و یا بهعنوان یک نماینده املاک به دنبال راهاندازی کسب و کار مستقل خود میباشید؛ طراحی وب سایت املاک با عملکرد بالا مهمترین کلید موفقیت در دنیای دیجیتال امروز است.
در سالهای گذشته، بهترین راه برای جستجوی املاک و مستغلات، استفاده از روزنامهها، مراجعه حضوری به دفاتر املاک و پرسوجو از دوستان، خانواده و یا همسایگان بود. اما دنیایی که امروز در آن زندگی میکنیم کاملاً متفاوت از آن زمان است. از تورهای مجازی و قفلهای هوشمند تا فیلمبرداری با پهبادها، عصر دیجیتال مرزهای کاملاً جدیدی را برای صنعت املاک و مستغلات رقمزده است.
آماری که در ادامه شرح میدهیم در سال 2016 توسط انجمن ملی مسکن در مورد چگونگی تأثیرگذاری دنیای دیجیتال بر صنعت املاک و مستغلات جمعآوری شده است:
با این تفاسیر این آمار برای نماینده املاک و مستغلات در قرن بیست و یکم چیست؟
در این مطلب ما با بررسی تکنیکهای سئو وب سایت املاک، لیستی از نکات تخصصی را برای نمایندگان املاک و مستغلات با هدف بهبود ترافیک، رتبهبندی و در نهایت پیشرفت کسب و کار، جمعآوری نمودهایم.
قبل از هرچیز روی طراحی سایت املاک ریسپانسیو و بهینه سرمایه گذاری نمایید، وب سایت شما باید به هر دستگاهی که کاربران شما استفاده میکنند (لپ تاپ، دسکتاپ، تبلت و یا موبایل) پاسخگو باشد. این روزها اکثر افراد از دستگاههای تلفن همراه خود برای جستجو استفاده مینمایند و اگر وب سایت شما برای تطبیق با فناوریهای تلفن همراه طراحی نشده باشد، ترافیک عظیمی از مشتریان را از دست خواهید داد.
به زبان ساده، کلمات کلیدی عباراتی هستند که میخواهید در گوگل یا هر موتور جستجوگر دیگری نشان دهید. لیست کاملی از کلمات کلیدی را که میخواهید برای آنها در موتورهای جستجوگر رتبه داشته باشید، ایجاد کنید و سپس یک استراتژی تهیه کنید تا مطمئن شوید که تمام این کلمات را در وب سایت خود گنجاندهاید.
اما مسئله اینجاست که صنعت املاک و مستغلات یک صنعت بسیار رقابتی است، هزاران بنگاه و نماینده همه در تلاش برای جلب توجه مشتریان آنلاین هستند. بنابراین اگرچه ممکن است شما در چندین شهر و یا منطقه در حال ارائه خدمات باشید، بهتر است برای شروع از گرفتن رتبه برای عبارات کلیدی محلی و جزئی شروع نمایید، چرا که بیش از دو سوم خریداران خانه، تحقیقات خود را با یک عبارت کلیدی محلی آغاز میکنند بهعنوانمثال به عبارات زیر توجه نمایید:
علاوه بر این گرفتن رتبه برای این عبارات سادهتر است، پس بهتر است ابتدا روی شهر اصلی و منطقه اصلی که در آن تجارت میکنید تمرکز داشته باشید و بعد از آن میتوانید محدوده خود را گسترش دهید.
کلمات کلیدی هدف خود را تا جاییکه ممکن است در صفحه اصلی، وبلاگها و منوهای خود بگنجانید. هرچه هدفمندتر باشید، نتایج بهتری کسب خواهید کرد.
دستهبندیها بخش مهمی از وب سایت شما هستند، بنابراین به جای اینکه لیست املاک و مستغلات را بهراحتی و بدون در نظر داشتن دستهبندی منتشر کنید، آنها را لیست کرده و در دستهبندیهای منظم و مشخص قرار دهید، این نکته را در نظر داشته باشید که هر محتوای منتشر شده همانند یک قطعه از پازل عمل میکند.
به روزرسانی مرتب وب سایت با پستها، مقالهها، مطالب آموزشی و … یک راه عالی برای بازگرداندن بازدیدکنندگان و درگیر کردن آنها با وب سایت و یکی از چندین عامل مهم در رتبهبندی گوگل میباشد.
به عنوان مثال اگر میخواهید یک شهر یا منطقه جغرافیایی خاصی را هدف قرار دهید، نوشتن یک سری مقاله را در مورد دلایل مهم زندگی در آنجا و امکانات منطقه در برنامههای خود قرار دهید.
میتوانید یک چک لیست برای مواردی که مشتریان در هنگام خرید یا اجاره خانه باید در نظر داشته باشند و یا مراحلی که باید طی کنند تهیه کنید که به سادهسازی مراحل مربوط به خرید و یا اجاره خانه کمک مینماید.
حتی میتوانید یک ابزار آنلاین ایجاد کنید که خریداران آیندهنگر بتوانند بر اساس درآمد ماهیانه خود و مبلغی که قادر به پرداخت آن بهعنوان پیشپرداخت هستند، آنچه را که میتوانند از آن خود کنند، تخمین بزنند.
مطالبی که منتشر میکنید باید منحصربهفرد بوده و کپی و تکراری نباشد، همچنین بهتر است از لینکها برای برقراری ارتباط بین مطالب مختلف استفاده نمایید. توجه کنید که بهتر است برای افراد بنویسید نه برای موتورهای جستجوگر. برخی از مهمترین نکات سئو برای ایجاد محتوای مؤثر در وب سایت املاک عبارتند از:
طبق آمار 91 درصد از دفاتر املاک تا حدی از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، اما آیا آنها حداکثر پتانسیل خود را به کار میبرند؟
دفاتر املاک و مستغلات با داشتن فعالیت در شبکههای اجتماعی از دید بیشتر برند، ارائه خدمات به مشتری و تعامل بیشتر با آنها بهرهمند میشوند. انجام فعالیت در حوزه خرید و فروش ملک بیشتر در مورد داشتن ارتباط مؤثر با مشتری است و رسانههای اجتماعی ابزاری مناسب برای اعتمادسازی و برقراری ارتباط با مشتریان میباشند.
شبکههای اجتماعی معروف برای بخش املاک عبارتند از:
لزوماً نباید در همه این رسانهها فعال باشید، اول تحقیق کنید تا بدانید مشتریان شما بیشتر در کدامیک از این شبکهها فعالیت میکنند و در درجه اول فعالیت خود را با همان شبکه شروع نمایید.
به یاد داشته باشید که بهتر است بهطور مناسب، سریع و حرفهای به نظرات پاسخ دهید. این امر در ایجاد اعتبار و اعتماد به شما کمک میکند.
بهترین راه برای به دست آوردن لینکهای ورودی برای نمایندگان املاک چیست؟
این یک سؤال متداول است که به هنگام سئو وب سایت املاک مطرح میگردد. اما شاید بهترین راه برای فکر کردن در مورد موضوع ایجاد لینک، تغییر مجدد این سؤال به: چگونه میتوانم محتوای ارزشمندی ارائه دهم که مردم بخواهند به آن لینک بدهند؟ باشد.
بله، بک لینکها یک جزء مهم در رتبهبندی کلی سایت شما هستند، اما دستیابی به افزایش ترافیک و درگیری کاربر، هدف بهتری برای تولید لینک است. بهطورکلی شما باید از خرید لینک خودداری کنید چرا که این تکنیک به عنوان “سئو کلاه سیاه” در نظر گرفته شده و اگر گوگل متوجه شود شما را جریمه خواهد کرد.
در عوض روی ایجاد محتوای منحصربهفرد، اصلی و با کیفیت که سایر سایتها بهطور طبیعی میخواهند با آن پیوند برقرار کنند، تمرکز نمایید. همچنین میتوانید به روشهای تأیید شده گوگل، لینک سایت خود را در صفحات لیست املاک، نقشه گوگل و صفحاتی از این قبیل وارد نمایید.
زمان بارگذاری صفحات و سرعت وب سایت یکی دیگر از عوامل مهم رتبهبندی گوگل است. بهخصوص سایتهای املاک و مستغلات به دلیل داشتن تصاویر بزرگ و ویدئوها، محتواهای قدیمی و لیستهای قدیمی که هرگز حذف نمیشوند، بیشتر در زمینه سرعت به مشکل برمیخورند.
حتماً تأثیر کلی سرعت سایت املاک را در نظر بگیرید و سرعت سایت خود را با رقیبانتان مقایسه نمایید تا یک سرعت پایه را به دست آورید. در این زمینه بهتر است در مورد بهترین سرعت برای لود وب سایت، عیبیابی سرعت و روشهای رفع مشکلات آن اطلاعات کسب کرده و آنها را به کار ببرید. در مقالهای بهطور جداگانه به روشهای افزایش سرعت سایت پرداختهایم، همچنین میتوانید از خدمات دنیای وب در این زمینه نیز بهره ببرید.
در حین سئو وب سایت املاک ، با انجام هر تکنیک تغییرات را در نظر بگیرید و ببینید که چطور میتوانید سایت خود را بهینهتر کنید. الگوریتمهای گوگل دائماً در حال بهروزرسانی هستند؛ باید مرتباً استراتژی سئوی وب سایت خود را تنظیم کنید تا بتوانید از رقبایتان پیشی بگیرید.
ما توصیه میکنیم از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس استفاده کنید و از دادههای آن برای رفع مشکلات و ارتقای سئو وب سایت املاک استفاده نمایید. دستیابی به یک وب سایت بهینه سازی شده املاک و مستغلات هرگز یک روند کوتاه مدت نیست و نیاز به هوشیاری، عزم و صبر مداوم دارد. خوشبختانه اینها ویژگیهایی هستند که موفقترین نمایندگان املاک و مستغلات در حال حاضر تا حدی از آن برخوردارند.