به لطف هوش مصنوعی، الگوریتمهای موتور جستجو دائماً در حال پیشرفت هستند و مشخصاً روزبهروز به سختگیریهای گوگل نیز برای رتبه دهی به وب سایتهای مختلف افزوده میشود، بنابراین تمامی وب سایتها برای دیده شدن در فضای وب، به بهینه سازی و یا سئو نیاز خواهند داشت و به همین دلیل است که سئو وب سایت شخصی بسیار مهم است.
بهینه سازی برای موتورهای جستجو، فرآیند ایجاد و یا افزایش محتوای آنلاین با رعایت یک سری نکات کلیدی بهمنظور تأثیر بر روی بازدید یک وب سایت و صفحه وب در نتایج ارگانیک موتور جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص است. در مورد وب سایت های شخصی، کلمه کلیدی مورد نظر معمولاً نام شخص میباشد. با تمرکز دقیق بر اینکه چطور موتورهای جستجو رتبه بندی نتایج را انجام میدهند، تاکتیکهای سئو و ویژگیهای فضای آنلاین، میتوانید شانس بیشتری برای دیده شدن در نتایج جستجو به دست آورید. همهچیز از ساختار سایت، اعتبار آن و حتی قابلیت دیده شدن آن توسط موتورهای جستجو است که تعیین میکند وب سایت در چه جایگاهی بین نتایج نشان داده خواهد شد.
با استفاده از تاکتیکهای کلی سئو و همچنین با بهره گرفتن از ابزارهای مختلف سئو، میتوانید اطمینان حاصل کنید که تمامی مطالب شما این قابلیت را دارند تا در موتورهای جستجو دیده شوند. محتواها، پروفایلها و سایتهایی که بهینه شدهاند، معتبر میباشند. به همین دلیل است که آنها بهراحتی توسط گوگل نشان داده میشوند.
موتورهای جستجو به الگوریتمهایی با صدها عامل وابسته هستند تا بتوانند نتایج را رتبه بندی کنند، پیشتر توضیح دادیم که این الگوریتمها بهطور مرتب بهروز میشوند تا موتورهای جستجو بتوانند مناسبترین و باکیفیتترین نتایج را نشان دهند.
بااینحال گامهای زیادی هستند که متوانید از آنها جهت بالا بردن رتبه سایت و اطمینان از نمایش آن در نتایج گوگل استفاده نمایید. در ادامه به بررسی موارد مهم در سئو وب سایت شخصی میپردازیم.
فاکتورهایی وجود دارد که میتوانند به شانس نمایش وب سایت شخصی در رتبه کمک کنند و یا به آن آسیب برسانند. این فاکتورها برای سئوی داخلی عبارتند از:
هنگامیکه نوبت به نوشتن و انتشار محتوا میرسد، شما باید روی نوشتن مطالب طولانی و دست اول که بهخوبی نوشته شده و نتایج تحقیقات معتبر هستند، تمرکز نمایید. در مورد طول مطلب، میزان دقیقی تعیین نشده است اما اکثر افراد بر این باورند که مطالب دارای 2000 کلمه برای کلمات کلیدی رقابتهای با سختی متوسط تا زیاد، نیاز است؛ و به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو مانند گوگل میتوانند گرامر بد و عدم اصالت محتوا را تشخیص دهند. بنابراین هدف خود را خلق یک مطلب با ارزش در مورد موضوعی که در حال نوشتن آن هستید، قرار دهید. اگر این کار را به درستی انجام دهید، متوجه میشوید که میتوانید نتایج مؤثری را از سئو وب سایت شخصی خود حاصل نمایید.
مطالب خود را به روز نگه دارید (حداقل به صورت ماهانه). به روز رسانی محتوا نشان میدهد که سایت شما فعال است و همچنین به این معنی است که محتوای شما در مورد جستجوهای مرتبط، قابل دسترس خواهد بود.
هر محتوایی در سایت توسط تعدادی از زبانهای کامپیوتری یا کدها مانند css، html، javascript، php و … پشتیبانی میشود که اطلاعات را با موتورهای جستجو و یا کامپیوترها به اشتراک میگذارند. مشکلات زمانی به وجود میآید که افراد محتوا را تولید میکنند اما این سایت به گونهای ناقص است که موتورهای جستجو قادر به برقراری ارتباط مناسب با وب سایت نیستند. برای جلوگیری از این مشکل، شما باید طرح کلی ساخت خود را برپایه اصول طراحی وب سایت شخصی انجام دهید. علاوه بر اینکه چگونگی طراحی سایت شما بر نحوه تعامل آن با موتورهای جستجو تأثیر میگذارد، کاربر را نیز در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که ساختار سایت از دسترسی مناسبی هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو برخوردار است.
بخشهایی از صفحات سایت هستند که از نظر موتورهای جستجو از درجه اهمیت بالاتری نسبت به سایر بخشها برخوردارند، اینها همان مواردی هستند که در نتایج جستجو نشان داده میشوند. مانند آدرس صفحه، متا تگها و برچسبها. اطمینان حاصل کنید که این موارد با دقت و بهطور صحیح جایگذاری شدهاند.
این کلمات و یا عبارات در سئو وب سایت شخصی بسیار مهم هستند چرا که کاربر برای انجام جستجو از این عبارات استفاده مینماید. شما باید کلمات کلیدی را با دقت انتخاب کرده و در متا دیتاهای خود وارد نمایید.
فاکتورهای سئوی خارجی، مجموعه عوامل خارجی هستند که رعایت آنها موجب بهبود رتبه بندی وب سایت شخصی در موتورهای جستجو میگردد، برخی از این موارد عبارتند از:
بک لینکها، لینکهای ورودی از یک صفحه وب به وب سایت دیگر هستند که میتوان از آنها برای سئو وب سایت شخصی و یا سایر وب سایتها استفاده نمود. پس از بهروزرسانی الگوریتم گوگل، پنگوئن شروع به جریمه سایتهایی کرد که از تکنیکهای غیرمعمول برای به دست آوردن بک لینک استفاده کرده بودند. بااینحال، اگر شما به دنبال بهینه سازی وب سایت خود هستید، هنوز هم میتوانید ارزش زیادی از دریافت لینکهای ارگانیک به صفحات خود به دست آورید تا زمانی که از وب سایتهای با کیفیت بالا و قابل اعتماد استفاده نمایید.
افراد بسیاری هستند که فکر میکنند فعالیت در رسانههای اجتماعی و ایجاد تعامل، کلید افزایش نمایش صفحات در رتبه بندی است. اگرچه دقیقاً مشخص نیست که مشارکت در این شبکات چه ارزشی از نظر موتورهای جستجوگر دارد، با این حال و حتی بدون داشتن معیار مشخص، ما همچنان ارزش فعالیت در رسانههای مختلف را میدانیم، زیرا شبکات اجتماعی با هدایت ترافیک به سمت محتوای شما، به شما اجازه میدهد تا با سایر افراد ارتباط برقرار کرده و اعتبار سایت خود را بالا ببرید.