کسبوکارها، سازمانها، شرکتهای مختلف، انواع فروشگاههای آنلاین و وب سایتها برنامههای زیادی دارند که با مخاطبان و مشتریان خود در ارتباط باشند. دیدگاههای آنها را در قسمت نظرات میبینند و یا بهوسیلۀ ایمیل با یکدیگر تبادل اطلاعات میکنند اما هیچ چیز جای ارتباط و پشتیبانی آنلاین را نخواهد گرفت. یکی از سریعترین و جذابترین روشهای ارتباطی بین یک مجموعه و کاربرانش، نرم افزار چت آنلاین است.
چت Chat کمهزینهترین راه ارتباطی کاربران در اینترنت است. در مواقعی که کاربران به سوالاتی بر میخورند، پاسخگویی سریع نقش بسیار مهمی در جذب آنها دارد و در چنین مواقعی گفتگوی زنده Live Chat بهترین گزینه است. چت زنده نه تنها در زمینۀ پشتیبانی و پاسخگویی فوری به کاربران و درنتیجه جلب رضایت آنان تاثیر مستقیمی دارد، بلکه در زمینۀ فروش محصولات و خدمات شما نیز تاثیرات مثبتی خواهد داشت. باتوجه به اینکه درحالحاضر هر روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده میشود و این کاربران در بسیاری مواقع، جهت تهیۀ کالا یا خدمات مورد نظر خود سَری به دنیای اینترنت میزنند و از آن کمک میگیرند، بهاینترتیب استفاده از نرم افزار چت آنلاین اختصاصی با برند شما، تسریع در فروش و دستیابی به سود بیشتر را نیز در پی خواهد داشت.
اینترنت بستر بسیار مناسبی را برای عرضه و تبلیغ محصولات و خدمات مختلف ایجاد کرده است. شما در اینترنت انواع محتوا مانند متن، تصویر، ویدئو و حتی پادکست قرار میدهید و هنوز هم افراد زیادی هستند که با دیدن اینهمه محتوا، هنگام خرید کالا اعتماد نمیکنند و درک درستی از محتوا پیدا نکرده و قانع نمیشوند. سوالی که پیش میآید این است که چه راهحلی وجود دارد تا بتوان حس اعتماد و جلب رضایت افراد را پیدا کرد؟ چطور میتوانید افراد را جذب کنید تا آنها را مشتری دائم خود کنید؟ و سوالهای دیگری از این دست…
از این رو طراحان و مهندسین به فکر راهحل جدید و بهینهای افتادند که این راه، همان پشتیبانی یا چت آنلاین است. حال نرم افزار چت آنلاین اختصاصی برای فروشگاه، شرکت و یا سازمان شما چه مزایایی دارد:
۱ – میتوانید مشتریان و کاربران خود را بهصورت آنلاین درگیر وب سایت خود کرده و محصولات و خدمات خود را با تمام امکانات به آنها معرفی کنید.
۲ – افزایش اعتماد مشتری نسبت به خرید محصولات و خدمات شما
۳ – امکان تبادل اطلاعات، پرسش و پاسخ با مشتری و کاربر
۴ – با ایجاد ارتباط و مشاوره از طریق چت آنلاین میتوانید محصولات خود را بیشتر بفروشید.
۵ – اعتبار وب سایت شما بالا میرود و اطمینان کاربران بیشتر میشود.
یکی از عمومیترین راهها برای ارائۀ توضیحات بیشتر در مورد محصولات، خدمات و همچنین فروش، استفاده از نرم افزار چت آنلاین است. آن دسته از مشتریانی که تا حدودی کسبوکار شما را میشناسند، برای انتخاب نهایی خود به چت آنلاین میآیند. در این موقع کارشناس چت باید تعدادی سوال کوتاه و نه خیلی بلند از مشتری خود بپرسد تا بتواند نیاز مشتری و سرویس یا محصول مناسب او را پیدا کرده و آن را به مشتری توضیح دهد.
دستۀ دیگری از مشتریان هستند که بههیچوجه اطلاعی از محصولات و خدمات شما ندارند و برای این دسته از افراد، پشتیبانان آنلاین باید زمان بیشتری صرف کنند تا بتوانند توضیحات کاملی درمورد محصولات یا خدمات مختلف مشتریان توضیح دهند. فرض کنید شخصی قصد طراحی نرم افزاری خاص، اپلیکیشن و یا یک وب سایت را دارد و هیچ اطلاعاتی در مورد آن ندارد، پس وظیفۀ کارشناس و پشتیبان چت آنلاین این است که ابتدا در زمینههایی مانند هاست، دامنه و… توضیحات مختصری به مشتری بدهد تا بتواند وی را متقاعد کند که بهترین سرویس را خریداری کند و این به هنر کارشناس و مشاور بستگی دارد.
گاهی اوقات هم بعضی از افراد در هنگام چت آنلاین سرعت تایپ پایینی دارند که در این مواقع برای مشاورۀ بیشتر، میتوانید از مشتری خود شماره تماس را گرفته و از طریق تماس تلفنی با ایشان گفتگو کنید.
وقتی از روشهای بازاریابی مانند ایمیل، تماس تلفنی و … استفاده میکنید، در همان لحظه با کاربر یا مشتری خود تماس گرفته، با یکدیگر حرف میزنید و اطلاعاتی را تبادل میکنید. ولی در نرم افزار چت آنلاین، گفتگوهای شما ذخیره میشود و این یعنی شما میتوانید تمام مشکلات و نارضایتیهایی که مشتری در ابتدای گفتگو تابهحال داشته را برطرف کنید. در واقع با نیاز اصلی مشتری آشنا میشوید و در ارتباطات بعدی، راهنمایی را برمبنای نیاز همان مشتری میدهید، این یکی از ویژگیهای مهم چت آنلاین است.
یکی دیگر از ویژگیهای آن، دریافت سریع پاسخ است که مزیت این نرم افزار اختصاصی نسبت به اپلیکیشنهای عمومیتر نظیر تلگرام، اینستاگرام و… است. آمارها نشان میدهد که استفاده از شبکههای اجتماعی و پیامرسانها برای دریافت اطلاعات و مشاوره حدود چند ساعت طول میکشد اما در چت آنلاین حداکثر 2 دقیقه است.
مطالعهای بینالمللی بر روی وب سایتهای شرکتهای مهم و مطرح در رابطه با داشتن یا نداشتن پشتیبانی آنلاین انجام شده است که نشان میدهد؛ شرکتهایی که از نرم افزار چت آنلاین استفاده کردهاند، بازدیدکننده و مشتریان بسیار بیشتری را توسط این پشتیبانی به سمت خود جذب کردهاند. شرکتها و کسبوکارهای مختلف برای افزایش بازدید و پشتیبانی سریع در حال رقابت با هم هستند.
با استفاده از نرم افزار چت آنلاین میتوانید محصولات و خدمات جانبی بیشتری را نیز به مشتریان خود عرضه کرده و به فروش برسانید. با اطلاع از نیازهای مشتریان شما میتوانید کالاها و خدمات مرتبط را به آنها معرفی کنید. مثلاً اگر فردی برای خرید گوشی تلفن همراه از شما مشاوره میخواهد، شما علاوهبر اطلاعات لازم برای خرید گوشی، میتوانید لوازم جانبی دیگر نظیر محافظ صفحه نمایش، هندزفری و دیگر لوازم را نیز معرفی کرده و فروش سفارشات خود را بالا ببرید.
نرم افزار چت آنلاین هزینههای اضافی را کمتر میکند چون اپراتورها میتوانند همزمان با بیش از یک نفر گفتگو کنند و دیگر نیازی به استخدام افراد بیشتر برای پشتیبانی نیست. همچنین با کاهش تعداد تماسهای دریافتی، هزینۀ تلفن نیز کمتر میشود، درنتیجه میانگین هزینۀ تعامل با مشتریان کاهش پیدا میکند.
اگر دنبال یک راه جدید برای رشد کسبوکار خود هستید، چت زنده میتواند راهحل شما باشد. در واقع، پاسخگویی آنلاین، تاثیر قابل توجهی در فروش شما خواهد داشت.
تا ۷۷ درصد از مشتریان اگر آیکون چت آنلاین در وب سایت شما وجود نداشته نباشد، خرید نمیکنند. بهعلاوه، چت یک راه عالی برای بازگرداندن بازدیدکنندگان به وب سایت شماست، ۶۴ درصد از مشتریان در صورتیکه وب سایت دارای چت آنلاین باشد، احتمال بیشتری هست که به وب سایت شما بازگردند.
حتی بدون استفاده از چت، هنوز میتوانید درآمد کسب کنید.
اما هنگامی که مشتریان فرایند خرید را با نرم افزار چت آنلاین اختصاصی شما آغاز کنند، این سیستم فوقالعاده کارایی واقعی خود را نشان میدهد.
علاوهبر اینکه چت زنده تاثیر روانی مثبتی در مشتری و مخاطب ایجاد میکند، مانند آرشیوی از مجموعه سوالات و آنچه مشتریان به دنبال آن هستند، میشود، که در شناخت بیشتر مشتریان و مدیریت بهتر کسبوکار، قطعاً مفید خواهد بود. یکی دیگر از مزایای استفاده از نرم افزار چت آنلاین این است که شما میتوانید بهصورت همزمان به چندین مشتری پاسخ دهید. برای پشتیبانی تلفنی و ایمیل، شما فقط میتوانید به یک مشتری در یک زمان پاسخ دهید، اما با چت زنده، شما میتوانید به چند مشتری در یک زمان پاسخ دهید!