نرم افزار آموزش آنلاین، سامانهای است که امکان یادگیری، آموزش و برگزاری جلسات را در بستر اینترنت و بهصورت آنلاین فراهم میآورد. در دنیای امروز، افرادی هستند که بهدلیل موقعیت جغرافیایی از شرکت در سمینارها، همایشها، کلاسهای آموزشی راه دور، جلسات گفتگو و … باز میمانند. سیستم مدیریت آموزشی این امکان را فراهم میآورد که یادگیری فدای فواصل جغرافیایی نشود.
نرم افزار آموزش آنلاین LMS یا Learning Management System به معنی سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی به شما کمک خواهد کرد که محدودیتهای جغرافیایی را حذف کنید و بهصورت آنلاین و اینترنتی، محتواهای متنی، صوتی، تصاویر، فیلم و یا دیگر محتواها مانند powerpoint و pdf و غیره را در قالب دورههای آنلاین، کلاسهای آنلاین، آزمونهای آنلاین و … برگزار کنید. با کمک این نرم افزار شما محدودیت ظرفیت پذیرش نخواهید داشت و هر تعداد دانشآموز یا دانشجو که بخواهید میتوانید پذیرش کنید. با این نرم افزار شما انعطافپذیری بیشتری در آموزش دارید و دورههای با کیفیت و دسترسی آسان به اساتید و حذف هزینههای رفتوآمد را شاهد خواهید بود.
نرم افزار آموزش آنلاین یک پلتفرم مبتنی بر نرم افزار است که مدیریت، تحویل و اندازهگیری برنامههای یادگیری الکترونیکی را تسهیل میکند و یک استراتژی یادگیری مؤثر است. سیستمهای مدیریت یادگیری برای استقرار انواع استراتژیهای یادگیری در قالبهای مختلف از جمله یادگیری رسمی، تجربی و اجتماعی برای مدیریت عملکردهای آموزش استفاده میشوند. سیستم آموزش مجازی Lms یک نرم افزار کاربردی برای مدیریت، مستندسازی، ردیابی، گزارش و ارائۀ دورههای آموزشی، برنامههای آموزشی یا برنامه های یادگیری و توسعه است. مفهوم سیستم مدیریت آموزشی بهطور مستقیم از آموزش الکترونیکی ظاهر شده است. سیستمهای مدیریت آموزشی برای شناسایی شکاف آموزش و یادگیری، با استفاده از دادههای تحلیلی و گزارشدهی طراحی شدهاند.
پس اگر بهصورت خلاصه بخواهیم بگوییم lms چیست باید بگوییم که lms یک سیستم نرم افزاری است که بهوسیلۀ آن میتوانید تمامی فعالیتهای مربوط به آموزش را بهصورت الکترونیکی انجام دهید.
درست مانند Word که کمک میکند تا فایلهایتان را بنویسید و مانند Gmail که به شما در مدیریت ایمیلهایتان کمک میکند، LMS یک برنامۀ نرم افزاری است که به شما کمک میکند تا دورههای آموزش الکترونیک خود را ایجاد، مدیریت و ارائه کنید.
برای یک سیستم آموزش آنلاین سه نوع نقش با سطح دسترسیهای متفاوت به امکانات سیستم میتوان متصور بود: مدیر (مدیر سیستم)، مدرس و فراگیر (دانش آموز)
مدیر سیستم: فردی با بالاترین سطح دسترسی که میتواند نظارتهای عمومی و کلی بر سیستم را انجام دهد و کاربران مختلف با نقشهای مختلف را تعریف کند. در سیستم میتوانیم چند کاربر مدیر نیز داشته باشیم.
در حیقیقت این نقش همچون نقش پرسنل آموزش و مدیران یک موسسۀ آموزشی فیزیکی است. کسانی که فضای یک موسسه را برای آموزش مهیا کرده و بر امور جاری آن نظارت میکنند.
مدرس: همان استاد یا معلم در کلاسهای درس که محتوای آموزشی را در سیستم میگذارد تا فراگیران از آن استفاده کنند. مدرس میتواند با دانشآموزان خود در سیستم تعامل داشته باشد، کلاس بهصورت آنلاین برگزار شود، مدرس به سوالات دانشجویان پاسخ دهد، برای آنها تمرین مشخص کند و اموری دیگر جهت تعامل با فراگیران را در سیستم انجام دهد.
فراگیران: آنها از کلاسها و برنامههای ایجادشده توسط مدیران استفاده میکنند. فراگیرانی که به سیستم دسترسی دارند، میتوانند کاتالوگ دورۀ خود، تکمیل دورههای اختصاصدادهشده و هر ارزیابی را مشاهده کنند و پیشرفت خود را بسنجند. آموزش را به فراگیران میتوان بهطور جداگانه یا با توجه به عملکرد و نقش خود اختصاص داد.
یک نرم افزار آموزش آنلاین مناسب میتواند تمامی فعالیتهای مربوط به مدیریت یادگیری را بر عهده بگیرد. درحقیقت هدف اصلی در استفاده از یک سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی این است که بتواند سطح دانش و تخصص را بالا ببرد.
در دنیای رقابتی امروز، سطح دانش یک عامل بسیار مهم و تاثیرگذار است. بنابراین بسیاری از سازمانها، شرکتها و مراکز علمی و آموزشی به فکر استفاده از سیستم مدیریت یادگیری هستند تا بتوانند آموزش مخاطبان و کاربران خود را بهنحوی اثربخش مدیریت کنند.
۱ – میتوانید دورههای آنلاین برگزار کنید.
۲ – میتوانید در هر درس، محتوای مختلفی مانند متن، عکس، صوت، ویدیو و حتی فایلهایی چون پاورپوینت یا pdf و … ارائه کنید.
۳ – درسهای دورهها را زمانبندی کنید؛ مثلا درس اول امروز و درس دوم فردا یا هفته بعد و …
درسی را پیشنیاز درس دیگر قرار دهید؛ حتی دورهای را پیشنیاز دوره دیگری قرار دهید.
۴ – برای درسها آزمون ارائه کنید.
۵ – برای دورهها گواهینامه صادر کنید.
۶ – گزارشگیری کاملی شامل شرکتکنندگان، میزان پیشرفت آنها، مقدار پرداختی، دورههایی که شرکت کردهاند، عملکرد در آزمونها و انجام دستورالعملها دریافت خواهید کرد.
۷ – کوپن تخفیف ارائه کنید.
۸ – دوره را با چندین قیمت ارائه کنید، فروش نقد و اقساطی داشته باشید.
۹ – سیستم عضویت پولی بسازید.
۱۰ – امکان ایجاد نقشۀ راه برای دورهها (اگر چندین دوره دارید، میتوانید تعیین کنید که کاربر از چه دورهای شروع کند و طبق چه نقشهای پیش رود).
۱۱ – امکان ایجاد گیمیفیکیشن (کاربران با ثبتنام در سایت، مشاهده درسهای یک دوره، شرکت در آزمون، انجام تکالیف و دستورالعملها، ثبت دیدگاه و … امتیاز میگیرند. حال میتوانند از این امتیازها برای خرید دورههای دیگر استفاده کنند.)
۱۲ – برای درسها دستورالعمل ارائه کنید. (دستورالعملها میتوانند بهصورت چکلیست یا فایلهای ارسالی باشد که مدرس دوره میتواند بررسی کند و اجازه ورود به درس بعدی را بدهد.)
۱۳ – ایجاد انجمن برای شرکتکنندگان یک عضویت پولی یا یک دورۀ آموزشی خاص (یعنی فقط افرادی که دوره یا عضویت خاصی را تهیه کردند میتوانند در این انجمن عضو شوند.)
۱۴ – امکان کوچینگ اختصاصی (بخشی به سایت شما اضافه میشود که میتوانید برای کاربر محتوایی اختصاصی بهصورت، متن، تصاویر، صوت و ویدیو ارائه کنید
۱۵ – امکان یادگیری گروهی (فضایی شبیه به رسانههای اجتماعی را به وجود میآورد.)
هزینههای یادگیری و توسعه را کاهش میدهد
زمان آموزش کاهش پیدا میکند
در زمان کارکنان و مدیران صرفهجویی میشود
پیشرفت فراگیران دنبال میشود
چگونگی تأثیر یادگیری بر عملکرد سازمان را اندازهگیری میکند
یادگیری دانش را افزایش میدهد
رصد مداوم فعالیتهای دانشجو
ارزیابی نظرات دانشجو در مورد کلاس
ارزیابی میزان یادگیری دانشجو
مدیریت کلاسهای درسی
ارسال و دریافت تکالیف
تصحیح تکالیف
ایجاد فضای پرسش و پاسخ میان دانشجویان
تعریف و بررسی فعالیتهای گروهی دانشجویان
برگزاری کلاسهای حل تمرین و جبرانی بهصورت مجازی با نرم افزار وب کنفرانس
کلاس مجازی یا کلاس آنلاین محیطی است بر بستر اینترنت که استاد و دانشپژوه کلاس را در آن تشکیل میدهند. در این شکل از آموزش هیچ محدودیت جغرافیایی در میان نیست؛ شرکتکنندگان در کلاس از هر جای دنیا و تنها با دسترسی به اینترنت کلاس را تشکیل میدهند. همچنین از نظر تعداد استاد و دانشپژوه نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد.
این شکل از آموزش، صرفاً یادگیری را بر عهدۀ دانشجو یا دانشآموز نمیگذارد. شکلهای دیگر آموزش مجازی و آموزش از راه دور، مانند ویدئوهای آموزشی، اپلیکیشنهای آموزش مجازی (ازجمله Academy khan و Udemy و Coursera و غیره)، صرفاً بر یادگیری پایهریزی شدهاند و در جریان آن مدیریت و نظارتی انجام نمیدهند؛ اما در کلاس مجازی و آنلاین آموزش کاملاً تعاملی است.
برخلاف کلاسهای حضوری و فیزیکی که با وجود امکان تعاملیکردن آموزش، لزوماً این ویژگی را ندارند، کلاسهای آنلاین و مجازی، بهدلیل ساختارشان، باید تعاملی برگزار شوند. دلیل وجود این ساختار این است که بتوان با تعاملیبرگزارکردن کلاس و استفاده از زمان واقعیای که شرکتکنندگان در کلاس میگذارند، از ابزار مولتیمدیا و چندرسانهای محیط کلاس آنلاین استفاده کرد که به بیشترین یادگیری دست یافت.
این خصوصیات، فضایی کاملاً تعاملی میسازد که بسته به درس و نوع استفاده، میتواند بسیار به کار بیاید. دانشپژوهان میتوانند در لحظه هر پرسشی دارند از استاد بپرسند و پاسخ بگیرند. نرم افزار آموزش آنلاین بهترین راهکار برای رسیدن به عدالت آموزشی است؛ شما برای دسترسی به بهترین استادها و استفاده از آموزش باکیفیت نیاز ندارید در شهر خاصی زندگی کنید یا مدرسه یا دانشگاه خاصی درس بخوانید؛ بهاینترتیب، هر کسی در هر جا میتواند به بهترین استادها و دورهها دسترسی داشته باشد.
نقشهای از پیشتعریفشده (ادمین، معلم، فراگیر) با سطح دسترسیهای از پیشتعریفشده.
دسترسیها بهطور پیشرفته توسط بهترین سناریوها مدیریت میشوند و نیازی به تنظیمات پیچیدۀ هرباره توسط مدیر نیست.
ادمین میتواند انتخاب کند که آیا معلمان مجاز به ثبتنام هستند یا نه.
ادمین میتواند بهصورت دستی معلمها را اضافه کند.
امکان چت آنلاین و پیامرسانی
یک کاربر امکان ارسال پیام به دیگر کاربران را دارد.
معلمها با هم می توانند گفتگوی گروهی داشته باشند.
مدیر می تواند گروه آموزش تعریف کند و هر معلم را به یک گروه اختصاص دهد.
هر گروه آموزشی یک اتاق گفتگو برای معلمان و سرپرستان دارد.
کاربران می توانند فایلهایی از جمله تصویر، صدا، ویدئو، اسناد و … را به اشتراک بگذارد.
ادمین می تواند دستۀ دروس و رشتهها را مدیریت کنند.
معلمها میتوانند هر تعدادی که بخواهند جلسه به یک دوره اضافه کنند.
درسها میتوانند رایگان و یا قیمت مورد نظر خود را داشته باشند.
هر جلسه تعدادی داکیومنت و همچنین میتواند تعدادی توضیح متنی داشته باشد.
فراگیران میتوانند در درسها و سیلابسها جستجو کنند و یا عضو یک دوره شوند.
فراگیران اگر عضو یک دوره شوند میتوانند جلسات و بخشهای دوره را ببینند.
فراگیران در هر زمان که بخواهند میتوانند فایلهای دوره را دانلود کنند.
فراگیران میتوانند در صورت عضو یک دوره بودن به گفتگو و دورۀ دروس بپردازند.
فراگیران میتوانند دوره را با دادن امتیاز به آن ارزیابی کنند.
معلم میتواند به سؤالات و پیامها در مورد دوره پاسخ دهد.
معلمان میتوانند آزمون و امتحان ایجاد کرده و آنها را به جلسات دورۀ خود اختصاص دهند.
فراگیران میتوانند پاسخ صحیح را بعد از امتحان مشاهده کنند.
معلمان میتوانند برای یک جلسه یا یک دوره نظرسنجی ایجاد کنند.
فراگیران میتوانند در نظرسنجی همکاری کنند و نتیجۀ آن را بعد از آن مشاهده کنند.
برگزاری کلاس آنلاین در تلگرام گزینۀ اول بسیاری از افراد برای آموزش مجازی است. محبوبیت این پیامرسان بهدلیل امکانات فراوان آن است؛ بهطوریکه حتی با وجود محدودیتهای فراوان همچنان بسیاری از آن استفاده میکنند. بااینحال آیا میتوان از تلگرام برای آموزش آنلاین هم استفاده کرد؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید بدانیم منظور از کلاس آنلاین چیست و برگزاری آن چه امکاناتی نیاز دارد؛ سپس باید امکانات تلگرام را بسنجیم.
آموزش مجازی بستری است که برگزارکنندۀ آن و استاد و دانشآموز و دانشجو در آن میتوانند کلاس درس آنلاین را بر پا کنند. این شکل از آموزش آنلاین تمامی امکاناتی را دارد که در کلاسهای حضوری و فیزیکی برقرار است.
نرم افزار آموزش آنلاین، فضایی کاملاً تعاملی میسازد. درواقع تعاملیبرگزارشدن آموزش، مهمترین خصیصهای است که آن را با آموزش مدرن پیوند میزند. این امکان تا حد بسیار زیادی در تلگرام و دیگر پیامرسانها و شبکههای اجتماعی میسر نیست.
شما در تلگرام همچنان در فضایی سنتی کلاس را تشکیل میدهید؛ استاد نقش متکلم وحده و دانای کل را دارد و نه امکان کار گروهی وجود دارد و نه امکان تعامل. شما نمیتوانید بهصورت آنلاین چیزی را با شرکتکنندگان به اشتراک بگذارید. بهصورت آنلاین هم نمیتوانید از ابزار کمکآموزشی استفاده کنید. همۀ اینها در حالی است که آموزش آنلاین بدون تعاملیبودن، دشواریهای فراوانی را ایجاد میکند. اگر میزان یادگیری در کلاسهای حضوری ۵ تا ۱۰ درصد است، ثمرۀ آموزشی برگزاری کلاس آنلاین با ابزار نامناسب حتی از کلاس حضوری هم پایینتر میآید.
اگر قرار باشد آموزش یک فرآیند مستمر باشد، لازم است میزان اثربخشی آن اندازهگیری شود. آموزش در یک مکانیزم تعاملی به مراتب دارای اثربخشی بیشتری خواهد بود. ایجاد انگیزه برای یادگیری در این فرآیند جایگاه ویژهای دارد. استفاده از تمام ابزارهای آموزشی و کمکآموزشی در یک آموزش اثربخش اهمیت ویژهای دارد. یادگیری ترکیبی (Blended Learning) امروزه به مراتب جایگاه بالاتری نسبت به سایر روشهای یادگیری دارد. این موارد و بسیاری موارد دیگر، امکاناتی است که در یک نرم افزار آموزش آنلاین فراهم میشود. از این رو صرف ارائۀ یک محتوای آموزشی در قالب دیجیتال، هیچگاه یک چرخۀ کامل آموزشی شکل نمیگیرد.
میتوان روشهای مختلفی برای تعامل در نرم افزار پیشبینی کرد. از ارتباط مستقیم با مدرس از طریق ارسال و دریافت پیام خصوصی تا ارتباط با سایر فراگیران به این روش و همینطور انجمنها و تالارهای گفتگو که برای هر دوره میتواند بهصورت مستقل ایجاد شود. همچنین میتوان نرم افزار آموزش آنلاین را مجهز به یک زیرسیستم Gamification کرد. فعالیتهای مختلف فراگیران در سیستم دارای امتیاز است؛ مشاهدۀ محتوای آموزشی، شرکت در آزمونها و تمرینها و … هر کدام برای فراگیر امتیازی بههمراه خواهد داشت. از این امتیازات بهعنوان ملاک تشویق فراگیران استفاده میشود که تأثیر بهسزایی در جذب و درگیر شدن فراگیر با دورهها خواهد داشت.
کاربران میتوانند از هر دستگاهی، چه رایانۀ رومیزی، لپتاپ، تبلت و چه گوشی هوشمند به سیستم مدیریت یادگیری دسترسی پیدا کنند. علاوهبر این، سیستم اجازۀ دانلود محتوا را به کاربران میدهد تا در مواقع آفلاین به محتوا دسترسی داشته باشند.
رابط کاربری این امکان را برای فراگیران فراهم میکند که در بستر نرم افزار بهراحتی بخش مورد نظر خود را پیدا کنند. رابط کاربری همچنین با تواناییها و اهداف کاربر و سازمان همخوانی دارد. یک رابط کاربری پیچیده، خطر سردرگمی و حواسپرتی کاربران را بههمراه دارد و باعث ناکارآمدی سامانۀ یادگیری آنلاین میشود.
این مورد ابزارهای سنجش آموزش الکترونیکی را شامل میشود. مدرسان و مدیران باید بتوانند برنامههای آموزشی آنلاین خود را مشاهده و پیگیری کنند تا تشخیص دهند که آیا این برنامهها مؤثر واقع میشوند یا باید تغییراتی در آنها به وجود آورد. این موضوع شامل حال فراگیران گروهی و انفرادی میشود.
کلاسهای آموزش الکترونیکی و محتوای مرتبط با کلاس، همگی در سیستم نگهداری میشوند. مدیران و مدرسان برای ارائۀ یک تجربۀ آموزش هدفمندتر، باید بتوانند این دورههای آموزشی و فهرست مشخصات آنها را ایجاد و مدیریت کنند.
محتوایی که در یک نرم افزار آموزش آنلاین ایجاد و ذخیره میشود، باید طبق استانداردهای تعاملپذیری از جمله SCORM و xAPI بستهبندی شود.
وجود این قابلیت در نرم افزارهایی که برای دورههای آموزش قوانین و مقررات و صدور گواهینامهها استفاده میشوند ضروری است. مدرسان و مدیران باید بتوانند مهارتهای فرد را بسنجند و هر نوع ضعف در عملکرد او را شناسایی کنند. با این قابلیت، به وقت حسابرسی شرکت میتوان از سوابق ثبتشده در سیستم استفاده کرد.
بسیاری از بسترهای آموزش آنلاین در حال اضافه کردن ابزارهای رسانههای اجتماعی به بستر خود هستند. این قابلیت به کاربران اجازه میدهد با همکلاسیهای خود تعامل و همکاری داشته باشند و تجربههای آموزش خود را به هم منتقل کنند.
در بعضی از نرم افزارهای آموزش اینترنتی ساز و کارهای بازی یا امکانات گیمیفیکیشن وجود دارد که به مدرسان و مدیران، این امکان را میدهد که انگیزه و جذابیت دورههای آموزشی را بیشتر کنند. این ویژگی احتمالاً در قالب جدول نفرات برتر، امتیازات و مدالها، به کمک دانشآموزانی خواهد آمد که برای انجام دوره به مشوقهای بیشتر نیاز دارند.
این نرم افزار این قابلیت را داراست که امکان خودکار کردن کارهای تکراری و خستهکننده را به مدیران بدهد. مثالهای اتوماسیون عبارتند از: گروهبندی کاربران، جاگیری کاربر جدید، غیرفعالسازی کاربر و ثبتنام گروهی.
مهم است که نرم افزار یادگیری آنلاین از چند زبان پشتیبانی کند تا آموزش و محتوای آموزشی، تحت تأثیر موانع زبانی قرار نگیرد.
این سیستم برای هر شخص حقیقی و حقوقی که بخواهد مجموعهای از دورههای آموزشی را بهصورت مجازی ارائه نماید، مناسب است. اساتید در حوزههای علمی و مهارتی میتوانند از این نرم افزار بهعنوان زیرساخت ارائۀ آموزشهای خود در بستر وب استفاده کنند. همۀ سازمانها و کسبوکارهایی که موضوع آموزش برای آنها دارای اهمیت است، میتوانند برای آموزش منابع انسانی خود یا مشتریان و قشر مخاطبان؛ این سیستم را بهعنوان راهحل انتخاب نمایند. مجموعههایی نظیر آموزشگاهها، دانشگاهها و مراکز پژوهشی که آموزش، تمام یا بخشی از مأموریت آنها محسوب میشود نیز از جمله مهمترین متقاضیان این نرم افزار محسوب میشوند.
سایر مراکزی که نرم افزار آموزش آنلاین میتواند کارکرد مناسبی برایشان داشته باشد:
مراکز آموزشی رسمی و کاربردی، صنایع و کسبوکارها در ابعاد کوچک تا بزرگ، سازمانها، مدرسین و متخصصینِ اجرای آموزشهای آکادمیک، آموزشهای کاربردی و مهارتی، مباحث توسعۀ فردی، آموزشهای منابع انسانی (پیش از استخدام، آموزشهای شروع کار، آموزشهای ضمن کار) و …
جهت برطرف کردن مشکلات فنی نرم افزار آموزش آنلاین، پشتیبانی فنی از ملزومات طراحی و راهاندازی سیستم نرم افزاری است. در صورت بروز مشکل، متخصصین ما در کوتاهترین زمان ممکن اقدام به عیبیابی و برطرف کردن آن نموده و شما را از دلایل بروز و نحوۀ پیشگیری از آن مطلع میسازند. این سرویس نوعی تضمین جهت کارکرد همیشگی و سالم ماندن سیستم است.
اگر میخواهید یک سیستم مدیریت یادگیری برای مجموعۀ خود انتخاب و خریداری کنید، ابتدا باید موارد زیر را بررسی کنید:
اهداف شما در استفاده از آن و انتظارات فراگیران از سیستم آموزش مجازی شما
بودجۀ قابل هزینه و تعداد فراگیرانی که جذب میکنید
تواناییهای تیم آموزش و توسعه و محدودیتهای آنها در استفاده از نرم افزار
همچنین انتخاب بهترین نرم افزار آموزش آنلاین برای شرکت، مدرسه یا سازمان و یا حتی دانشگاه شما کار بزرگی است. برای نرم افزاری که انتخاب میکنید باید بدانید:
چه نرم افزاری به شما امکان میدهد تا به دانشجویان بهطور مؤثر آموزش دهید؟
کدام بستر نرم افزاری، سادهترین و بدون تکلفترین است؟
کدامیک از نرم افزارهای برگزارکنندۀ کلاس مجازی، سرگرمکنندهترین و پُربازدهترین برنامه برای آموزش و یادگیری خواهد بود؟
امروزه مانند بسیاری از بازارهای دیگر، بازار نرم افزارهای آموزش الکترونیک هم بسیار گسترده است.
سیستمهای مدیریت آموزشی برترین نوع تکنولوژی در امر یادگیری و آموزش از راه دور محسوب میشوند، بنابراین باید در تهیۀ سیستم مورد نظر خود، نهایت دقت را داشته باشید.
در نهایت پیش از تصمیمگیری، بهترین کار این است که با شمارۀ ویژۀ دنیای وب در زیر همین مطلب تماس بگیرید و یا از طریق گزینۀ مشاوره؛ نام و شماره تلفن خود را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم و پس از مشورت با مشاورین فنی ما، در صورتی که تصمیمتان برای داشتن یک نرم افزار آموزش مجازی اختصاصی و حرفهای قطعی شد و موافق بودید، کار را شروع خواهیم کرد.